19
kvě
08

Typy klientů realitky

Trochu jsem zapřemýšlel a zkusil jsem své stávající i bývalé klienty rozdělit do několika základních kategorií.

Klient důvěřivý
Souhlasí s čímkoli, co je mu navrženo a podepíše cokoli je mu předloženo. Přiznávám, že takoví klienti patří k mým oblíbenějším, protože s nimi není tolik práce a po celou dobu průběhu obchodu si říkám, jaké mají štěstí, že narazili na mě a ne na nějakého ranaře, který jejich důvěry a bezmoci jen zneužije. Jejich nevýhodou bývá to, že ve mně vyvolávají jakýsi opatrovnický pocit a potřebu je chránit. Těžko bych měl tu drzost jim na konci nepovedeného obchodu říct „neměli jste s tím a tím ujednáním souhlasit“, když jsem jim to předtím sám poradil.

Klient rozumný
Vzhledem k tomu, že se svým klinetům snažím poskytovat opravdu co možná nejkvalitnější služby a nemám tedy co skrývat, považuji tento typ člověka za ideálního klienta. Je sebevědomý, ale uvědomuje si, že dané problematice nerozumí a nebojí se to přiznat. Nechá si vše vysvětlit a je-li to podloženo logickými argumenty, dá na doporučení. Často bývá natolik zaneprázdněn, že se nechá zastupovat advokátem, což je ideální stav, protože advokáti bývají zpravidla „rozumní“ a odpadá mně práce s vysvětlováním spousty věcí a zabýváme se již jen důležitými a faktickými okolnostmi. Ale je jich teda fakt hodně málo.
Klient rádoby sečtělý
Zato u tohoto typu klienta je situace mnohem horší. Problematice vůbec nerozumí, což mu v žádném případě nezazlívám, ale nikdy by to nepřiznal. Naopak – tváří se jako nejchytřejší na světě. Tráví večery na internetu, kde vyhledává nesmyslné rady vytržené z kontextu, pročítá vzorové smlouvy, které jsou v praxi zcela nepoužitelné a následně má naprosto debilní připomínky k návrhům smluv. Zpravidla vůbec neřeší zásadní věci, jako systém převodu kupní ceny a garance, ale požaduje doplnit zcela nelogická, zbytečná nebo dokonce i protiprávní ujednání. Vůbec nerozlišuje mezi nemovitostí zapsanou v katastru nemovitostí a třeba družstevním bytem a hloupé rady vyčtené na nějakém pofidérním serveru se snaží aplikovat na zcela jinou situaci. Z pěti připomínek si ve třech sám sobě odporuje. Setkal jsem se i s tím, že si takový člověk, aby svým připomínkám dodal váhu, vymyslel imaginárního právníka, se kterým celou věc jako konzultuje. Nesmyslnost příspěků takového „právníka“ bývá však do očí bijící a samozřejmě na něho nikdy nepředá kontakt. Normálně by mně mohl být takový člověk k smíchu, ale vzhledem k tomu, že s ním musím jednat a dopracovat se k nějakému cíli, je to spíš k pláči. Náš advokát, který jejich připomínky musí řešit, si vede žebříček „největších debilů“ a některé obzvláště vypečené a dokonalé představitele tohoto typu klienta chodí osobně pozdravit, aby si ty nejvýznamnější osobnosti svého seznamu personifikoval.
Klient zorientovaný
Velmi dobrý druh klienta. Člověk, který se v oblastni aspoň trochu orientuje, jeho představy jsou reálné a je racionální. Ze strany makléře vyžaduje minimum práce, smlouvy zpravidla vůbec nepřipomínkuje.
Klient primitivní
Děs! Jedna moje klientka ani po opravdu dlouhém vysvětlování nebyla schopna pochopit význam slova „účet“ a pořád dokola opakovala, že nechce žádný splátky, že chce peníze na ruku. Všichni jsme se moc snažili, ale bylo to opravdu neprůstřelné. Aby obchod dopadl dobře, musel jsem porušit všechny možné předpisy a vydat jí z úschovy celou částku v hotovosti, protože na slovo „účet“ byla prostě alergická. Jiný klient zase považoval za velmi vtipné se při projednávání okolností smlouvy v dámské společnosti nápadně škrabat na přirození. To, že během tohoto jednání neodmítl příchozí hovor na mobilu, ale přijal ho, mě vůbec nepřekvapilo, horší bylo, když svému známému hurónským hlasem nabízel, že mu přítomné dámy domluví „na večer“ a označoval je přitom jako „mrdny“. Nevěděl jsem, jestli mám dělat, že to neslyším nebo ho vyhodit. Divím se, že u toho ještě nepouštěl větry. Asi se snažil, ale nešlo to. Moc takto primitivních klientů jsem naštěstí neměl, ale když už, tak to opravdu stálo zato.
Klient nevyzpytatelný
Vzpomínám si na jednu klientku, která svá zásadní rozhodnutí bez mrknutí oka měnila z minuty na minutu. Ještě jsem je ani nestihl pořádně projednat s protistranou a už bylo vše jinak. Později se ukázalo, že pravděpodobně trpěla nějakou reálnou duševní chorobou, měla potřebu dělat ze sebe důležitou osobu, ale neměla to moc dobře promyšlené, takže jsem ji velmi brzo prokoukl. Svou zaneprázdněnost vysvětlovala například účastí na předvolební poradě nejužšího vedení strany v Praze – ovšem v době, kdy se žádné volby nekonaly. Na vizitce měla kromě jména a mobilního čísla uvedeno pouze „managerka“ – žádná firma, nic takového, prostě jméno, příjmení, managerka a hotovo. Nejděsivějším zážitkem z této transakce pro mě bylo, když se o mě začala ucházet její dcera – to je řečeno velmi mírně. Začalo to tím, že mně (v přítomnosti prostistrany, postarších manželů) oznámila, že kdybych měl nějakého kamaráda, který by byl úplně stejný jako já, akorát nebyl ženatý, že by ho „hned brala“, pokračovalo to přes nabídky společné „projížďky výtahem“, přes poznámky, že manželství není vadou na kráse a ten případný můj kamarád, kterého bych jí měl takto dohodit, by vlastně klidně i ženatý být mohl a končilo to tím, že mě klienti z protistrany sami nabídli doprovod až k autu. Toto bezpečnostní opatření se ukázalo jako účelné, protože na mě číhala u popelnic. Takovýto „nevyzpytatelný klient“ má jednu důležitou vlastnost – je nevyzpytatelný. A proto se dál nebudu pokoušet ho nějak zaškatulkovat nebo popsat.
Pokud jsem na nějaký důležitý druh klienta zapomněl nebo ho nepřesně popsal, pomožte mi v komentářích!
Reklamy

8 Responses to “Typy klientů realitky”


  1. 1 Aleš
    21.Květen 2008 (12:20)

    zdravím,
    sice se neorientuju v problematice realit,
    nicméně jsem se při čtení některých druhů
    klientů i dosti zasmál:)
    dík aleš

  2. 2 Mirka
    30.Říjen 2008 (17:18)

    Hezký den,
    pracuji v realitní kanceláři a nedávno jsem postoupila na pozici realitní makléřka a nemám ještě moc zkušeností, ale od svých kolegyňek vím, že takový zákazníci existují a není jich zrovna málo např.pozvání na rande nebo dohazování je na denním pořádku :-)takže si z toho nic nedělejte:-)

  3. 21.Listopad 2008 (10:52)

    zdravíčko!
    nepracuju v realitce….. no ikdyž, hroby jsou svým způsobem taky reality-))
    s těmi druhy klientů, nezbývá než souhlasit, snad bych ještě dodal, roztržití-neví co vlasně chcou.příjdou, a řeknou:,, my bychom něco chtěli,, ale nevíme co, tak nám poraďte ,,a teď to začne,, chcete to…..? – NE. chcete to……? NE. tamto….? NE, tak jinak, kolik do toho vlatně chcete investovat….?? no zlatý palác za korunu!!!!-))))

  4. 8.Červenec 2011 (21:20)

    Pěkné rozdělení klientů, docela jsem se pobavil. Děkuji!

  5. 5 Anonymní
    1.Březen 2012 (13:12)

    Velmi výstižné – setkávám se s tím dnes a denně :)))

  6. 6 Anonymní
    31.Červenec 2012 (12:36)

    Tak teď jste mě doslova vyděsil…za několik dní nastupuji do jedné realitní kanceláře 🙂 Nezbývá mi než se obrnit.
    Děkuji!

  7. 29.Srpen 2012 (19:57)

    Moc dobrý článek, pár lidí se tam jisťe našlo. 🙂

  8. 10.Září 2013 (9:52)

    Jak je to s místy v realitce nevím, ale chce to najít i správné lidi. Já mám dobré zkušenosti s prodejem nemovitosti u http://www.realspektrum.cz


Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: